WEBNUU

Digital strategi gör morgondagens vinnare

Hur är det att jobba med strategiska framtidsfrågor på ett av världens ledande managementkonsultbolag inom digital strategi och kundupplevelser? The Scholar Business & Engineering möter Peter Alsterberg, Head of Customer Experience på Capgemini Consulting.
Av Madelene Sundström

Vi befinner oss i en spännande tid där digital innovation och kundfokus är en förutsättning för att lyckas. Med utmärkelser som ”Global leader” inom digital transformation agerar Capgemini Consulting strategisk partner och hjälper företag att se över sina affärsmodeller för att möta ökade kundkrav och stärka sina marknadspositioner. Ett av de mest prioriterade områdena hos företagsledare idag är att utforma en digital vision och strategi för sitt fortsatta berättigande på marknaden. Framgångsrika företag sätter kunden i centrum och förstår kundernas beteenden utifrån deras perspektiv.
– Av morgondagens vinnare krävs strategiskt affärstänk, ledarskap, innovation och snabbhet. Både med kunskap om var företaget ska göra sina digitala investeringar och hur de ska leda förändringsresan. Det gäller att våga utmana den egna affärsmodellen innan någon annan tar på sig ledartröjan, konstaterar Peter.

Peter drivs av nyfikenhet, vetgirighet och tävlingsanda. Som ung satsade han på hockey. När proffsdrömmen försvann bytte han fokus och studerade företagsekonomi med inriktning på Strategic Marketing i Stockholm samt graduate-/mba-kurser i New York. Vid olika studentevent fick han upp ögonen för Capgemini Consulting. Med lång erfarenhet, varav nio år som managementkonsult på företaget, ansvarar Peter idag för drygt 30 konsulter inom Customer Experience.
– Stor del av vår framgång återfinns i hur snabbt vi kan få våra konsulter att växa. Vi satsar på de unga och har tydliga uppföljningsprocesser, ger konstruktiv feedback och belönar extraordinära insatser. Vi jobbar i team och erbjuder också fantastiska utbildningsmöjligheter via vårt företagsuniversitet utanför Paris. Det är bara du som sätter gränserna för din utveckling. Själv har jag förändrat mitt sätt att tänka, kommunicera och agera gentemot min omgivning – ett värde utöver att jag blivit en bättre konsult, säger Peter.

Capgemini Consulting har en öppen kultur med högpresterande teamspelare utan att göra avkall på att ha kul. Arbetet är omväxlande med allt från strategiska analyser, workshops och slutrapporter till kundmöten, nya affärsupplägg, rekryteringsfrågor och möten – ofta på resande fot.
– Visst är det mycket hårt arbete, men vi försöker att balansera mellan topparna. Vi är bra på att fira våra framgångar. Senast utnämnda ”Consultants of the year” har exempelvis precis varit i Silicon Valley för att trendspana, inspireras och knyta kontakter. Det är viktigt att både ha en stark hjärna men också god fysik och välmående. Vi är elitidrottare inom vår bransch, säger Peter.

Vad har du för tips till studenter som är nyfikna på att jobba på Capgemini Consulting?
– Ta chansen! Det finns inget yrke som utvecklar unga talanger så snabbt som konsult-yrket. Kontakta våra universitetsansvariga på våra event och arbetsmarknadsdagar ute på skolorna. Vid slutet av din utbildning kan du ansöka till vårt Internship Program som ger värdefull erfarenhet och ofta är ett första steg till en anställning hos oss. Vill du jobba med strategiska framtidsfrågor och företagstransformation tillsammans med kompetenta kollegor finns det inget att tveka på, avslutar Peter.


Capgemini Consulting är ett globalt managementkonsultföretag inom strategi och transformation.
Anställda: 3600 managementkonsulter globalt.
Möjligheter för studenter: Rekryterar löpande, och erbjuder även internship – ansök senast
10 januari 2016.
Hemsida: www.capgemini-consulting.se
Aktuellt: Just nu kan du söka Capgemini Consultings Management Consulting Graduate Position och summer internship 2016. Läs mer och ansök här!

20151009_EF02786-Redigera

“Det är bra att vara analytiskt lagd”

Fredrik Hildorsson började som systemutvecklare på Itello för fem år sedan. Idag har han tagit ett större ansvar och som senior utvecklare har han möjlighet att påverka slutprodukten som går till kunder som AMF, Brummer & Partners och Nordea. – Man kan styra sitt arbete rätt mycket själv här. Ser man potential eller vill testa […]

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här: