1

Spelet som tog över världen

Varje dag spelas 834 miljoner rundor i Candy Crush Saga. Nu har det senaste spelet, Candy Crush Soda Saga, släppts av King. The Scholar Magazine har träffat John Almbecker, lead producer för spelet, för att prata om framgången, utmaningen för dagens spelskapare och receptet bakom en hit.
Av Janneke Wackerberg Foto Adam Lithner/King

Candy Crush Saga har varit en enda stor publikmagnet sedan start. Spelet har fler spelare än den sammanlagda befolkningen i Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien. Och King vet hur de tjänar pengar på sin publik, trots att spelet är gratis att ladda ner. Hur stora intäkterna var hölls länge hemligt men inför noteringen på New York-börsen släppte bolaget en del siffror. Candy Crush Saga visade sig dra in omkring 25 miljoner kronor – om dagen.

Varför blev just Candy Crush Saga sådan succé?
– Ja, ingen kunde ju förutspå den här framgångssagan. Det finns många teorier och tankar om varför, men min hypotes är att det är en blandning av dels ett universellt tema som alla kan relatera till, alltså godis, till att det var nya typer av spelmekaniker som inte funnits tidigare som var spännande och intressanta. Att det sedan paketerades i ett retroformat, som appellerade till barnet i en vuxen människa, tror jag spelat roll. Och sedan timing och tur. Jag tror tematiseringen och innovationen på speltekniken är två av de stora bidragande faktorerna, berättar John Almbecker när vi träffar honom på arbetsplatsen med häxor och gummibjörnar i regnbågens alla färger uppklistrade på väggen. Tapeten i mötesrummet visar en av de mängder banor som finns i Candy Crush Saga och det lekfulla typsnittet på King-loggan ses på hela kontoret.

5

Vad är då receptet bakom en hit?
– Det känns som att ganska svåra spel lockar, folk vill liksom ha en utmaning. Balansen mellan att något är för lätt eller för svårt är en väldigt fin gräns men det ska vara mer svårt än lätt. Folk kan ju hålla på i fyra veckor med en level och det skapar ett enormt engagemang, man ger sig inte. Det är nog ett bra recept. En hit för King är ett spel som appellerar en väldigt bred massa.

King har idag spelare i över 200 länder. I genomsnitt spelar 348 miljoner människor något av deras spel – varje månad. Idag har de så kallade studios, där spelen tas fram, i Stockholm, Bukarest, Malmö, London, Barcelona, Berlin och Singapore.
– Här på Stockholmsstudion sitter det ett gäng människor som bygger spel väldigt fort, ibland på två veckor, och så har vi vår portal som heter royalgames.com där vi skeppar ut dem. Det är vårt största test, gillar folk det här eller inte? Candy Crush Saga blev en smash hit på royalgames.com och sedan blev det ett spel för Facebook och mobilen. King, som startades 2003, var egentligen ingen succé från början. Vid julen 2003 höll de på att gå i konkurs. Men efter att ha hittat investerare började King att växa och likaså framgången. Idag arbetar runt 1 100 på spelbolaget och King blev dessutom utsett till Sveriges bästa arbetsplats 2014 och 2013.

Skärmavbild 2015-02-23 kl. 14.07.17

När man jobbar på ett ställe som King får man se sin produkt – överallt. John berättar om Thailandsvistelsen där han såg soldyrkare spela Candy Crush Saga och hur implementeringen av spelet i Hong Kong blev något han sent kommer att glömma.
– Vi var ett par utvecklare med stora skägg, en lång snubbe i business suit, jag och en tjej med punkfrisyr som åkte dit, ett rätt udda gäng alltså. När vi checkade in så såg jag på receptionisten att hon funderade på hur konstellationen hängde ihop. ”You guys in a band?” frågade hon. Vi försökte hålla lite låg profil men sa väl efter en tids frågande att vi kom från Candy Crush Saga. Personalen blev som tokiga. Vi fick små Candy Crush-gåvor på rummet och fick meddelanden från personalen med ”I love Candy Crush” och så vidare, säger John. Det var inte bara hotellpersonalen som gillade Candy Crush, var åttonde person i Hong Kong spelade spelet. Och de har sju miljoner invånare. Idag är Hong Kong den mest penetrerade Candy Crushmarknaden i världen.

Efter att ha tagit Candy Crush Saga till Hong Kong fick John frågan om han ville jobba med systertiteln kallad Candy Crush Soda – som beskrivs som ett läskande pusseläventyr. Matcha flaskor, karameller och godisflaskor – och hjälp Kimmy hitta Tiffi.
– Vi vill inte säga att det är en uppföljare och att vi kommer bli lika stora som Candy Crush Saga för det är svårt att säga idag. Vi får se hur det går, men jag har stora förhoppningar förstås. Vi är ett relativt litet team som har fantastisk roligt tillsammans.

6

Vad är den största utmaningen för er spelskapare idag?
– Är man som oss, i mobilbranschen, så är det en jätteutmaning att nå igenom bruset som finns på appstores. Det görs så himla mycket spel så det är jättesvårt att bryta igenom och att faktiskt hitta en publik som sedan börjar prata om ens spel så att det sprids. Det är viktigt att klättra på topp-tio-listor världen över.
Ibland har King fem av tio spel på listan men nämnvärt är också spelet Flappy birds, som bubblade upp från ingenstans. Det var en ensam utvecklare från Vietnam som startade men valde ganska snabbt att dra ur pluggen.
– Det var fantastisk hur han lyckades nå igenom. Ett riktigt brutalt svårt spel, men enkel mekanik. Fantastiskt! Men det är en på miljonen som lyckas med det där. Sen finns det ingen fortsatt utveckling där heller, då är det svårt att hålla sig däruppe. Ska man hålla intresset måste man bygga någon sorts struktur.

Tar ett spel slut någongång?
– Generellt sätt jobbar vi med ett spel så länge spelarna är sugna på att fortsätta spela. Alla spel har en livscykel, man släpper ett spel och det går upp och sedan dalar det neråt, folk tröttnar eller hittar nya spel. Våra spel har dock generellt en mycket lång livslängd, och Candy Crush Saga har hållt sig i den absoluta toppen sen lanseringen för två år sedan och är fortfarande där.

Spelar alla som jobbar här?
– Ja, annars får man sparken, säger John och skrattar.
– Skämtosido, men ja, alla har ju någon sorts spelintresse men det tar sig olika uttryck. Det är en rätt spridd flora med typer av spel. Det spelet man jobbar med måste man spela dock, man får skit om man inte spelar, exempelvis ligger för långt bak på någon level. Sen spelar alla när ett spel har lanserats förstås, för att testa om det funkar och är kul.

Vad tror du om framtiden för mobila spel överlag?
– Som fenomen kommer det att växa. Mängden tid i folks vardag har flyttats från tv och printmedia till spel. Interaktiv media ökar och är en ren trend som kommer att fortsätta, vilket är kul att vara med om, avslutar John.

Vill du veta mer om hur du kan göra karriär hos King? Klicka här eller besök dem på LinkedIn.

4

20151009_EF02786-Redigera

“Det är bra att vara analytiskt lagd”

Fredrik Hildorsson började som systemutvecklare på Itello för fem år sedan. Idag har han tagit ett större ansvar och som senior utvecklare har han möjlighet att påverka slutprodukten som går till kunder som AMF, Brummer & Partners och Nordea. – Man kan styra sitt arbete rätt mycket själv här. Ser man potential eller vill testa […]

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här: