canon

Eftertraktat traineeprogram på Canon

Johanna Malmgren och Sara Wetterberg attraherades av det starka varumärket Canon och valde båda att följa det tvååriga traineeprogrammet företaget erbjöd. Idag har de båda fått jobb och verkar trivas jättebra.
– Tack vare mitt breda kontaktnät från traineetiden så vet jag ofta vem jag ska kontakta i olika situationer. När jag erbjöds en tjänst på vår marknadsavdelning var jag inte sen med att tacka ja, säger Sara.

Johanna och Sara har fått prova på olika roller inom Canons sälj- och marknadsorganisation. I grund och botten är de utbildade inom ekonomi men Sara har läst extra medie- och kommunikationsvetenskap. Varför de valde Canon är egentligen ingen slump då det starka varumärket lockade samtidigt som de drivna Johanna och Sara kände att de hade chans att utvecklas inom företaget.
– Det är en fantastisk känsla att arbeta för ett företag med produkter och lösningar som man tror på och som dessutom håller en genomgående hög kvalitet. Jag tycker också att det är viktigt att Canon verkar för en bättre värld där vi arbetar hårt med miljö- och CSR-frågor, säger Sara.

Canon verkar kanon. Berätta!
Johanna: Förutom det självklara i vår otroliga bredd och väldokumenterade kvalitet, tror jag att företagskulturen erbjuder något som faktiskt är unikt. Rent karriärmässigt finns det oändliga möjligheter, inte minst för studenter som är intresserade av traineeprogram. Under mitt program jobbade jag på fyra olika avdelningar inom sälj och marknad och fick dessutom internationell erfarenhet då jag spenderade ett halvår i Tyskland. Programmet gav mig en bred förståelse för företagets olika områden och skapade samtidigt ett brett nätverk. En av anledningarna till att folk stannar så länge på Canon (vi pratar tiotals år) är de interna möjligheterna. Man kan göra karriär i alla led och inget är skrivet i sten.
Sara: Jag får i min roll som projektledare utlopp för såväl min kreativa förmåga som min strukturerade. Ingen dag är den andra lik så risken att det blir tråkigt är lika med noll. Det händer mycket på marknaden och det gäller att hänga med för att se till att vi kommunicerar mot våra kunder på det mest effektiva och minnesvärda sättet.

Förutom den kunskap de får av det dagliga arbetet erbjuds de utbildningar i exempelvis InDesign, projektledning och konsultativ försäljning.
– Canon värnar om både anställda och samhället. Det finns en utbredd stolthet internt över att tillhöra Canon. Det är ett härligt kontor där ingen är svårtillgänglig, att stöta på VD:n i korridoren och utbyta ett par ord känns inte alls främmande. Som anställd av Canon erbjuds du även en rad förmåner och de anställdas hälsa värdesätts verkligen, säger Johanna.

Johanna och Sara har alltså fått testa på det mesta inom företaget men har nu hamnat på olika avdelningar. Johanna jobbar som Campaign & Event Professional på kommunikationsavdelningen och Sara som Project Leader på marknadsavdelningen.

– Jag ansvarar för kampanjer och event mot våra företagskunder. Detta innebär att jag ansvarar för planering, genomförande och uppföljning av detta. Till vardags är det en hel del möten och koordinering där jag har kontakt med både vårt europeiska huvudkontor, olika kollegor i Sverige och externa parter.
Jag har även hand om interna event. Sammantaget handlar det om projektplanering och jag trivs jättebra, säger Johanna.
Sara berättar om varför hon tycker Canon är ett unikt företag.
– Canon är ett spännande företag då vi i Sverige verkar mot både konsument- och företagsmarknaden. Detta innebär en stor bredd och gör att vi kan följa vårt motto ”we speak image” i alla led.

Hur ser ni på framtiden?
Sara: Jag ser fram emot att utvecklas vidare inom bolaget. Just nu är jag väldigt nöjd med min arbetssituation och vill bli grym på det jag gör. Jag vill fortsätta utvecklas i säljbiten som är så otroligt viktig då samarbetet sälj-marknad är avgörande för en lyckad framtid för bolaget.
Johanna: Jag ser fram emot att utvecklas i min roll och medverka vid framtagandet av nya koncept. Mitt mål nu är att gå från att vara generalist till att specialisera mig inom det som intresserar mig mest – kommunikation och projektledning. Framtiden ser ljus ut men det är upp till mig att navigera mot det ljuset, vilket jag definitivt ämnar göra!

I april startar Canon upp ansökan till årets traineeprogram som kommer inriktas mot försäljning, dvs. efter traineeprogrammet kommer du att erbjudas en roll inom en av Canons säljkanaler. Att arbeta inom försäljning är den absolut bästa vägen till framtida karriär inom Canon. Ett utvecklande arbete där du erbjuds utbildning samtidigt som det ger dig ett brett nätverk, både internt  och externt. Under traineeprogrammet kommer du att arbeta inom olika funktioner såsom Sales Administration, Project Management and Marketing kombinerat med utbildningar av olika slag. Traineeprogrammet startar i augusti 2014.

Nyfiken? Läs mer genom att klicka här

Namn: Johanna Malmgren
Ålder: 26 år
Utbildning: Civilekonom från Lunds universitet
Yrke: Campaign & Event Professional
Intressen: Matlagning, skidåkning, dykning, resor, umgås med vänner och familj,

Namn: Sara Wetterberg
Ålder: 27 år
Utbildning: Kandidatexamen i företagsekonomi från Uppsala universitet samt Medie- och kommunikationsvetenskap A från Lunds universitet samt Medie- och kommunikationsvetenskap B från Linnéuniversitetet
Yrke: Project Leader, Customer & Channel Marketing
Intressen: Resor, skidåkning, mat, vänner och familj.

20151009_EF02786-Redigera

“Det är bra att vara analytiskt lagd”

Fredrik Hildorsson började som systemutvecklare på Itello för fem år sedan. Idag har han tagit ett större ansvar och som senior utvecklare har han möjlighet att påverka slutprodukten som går till kunder som AMF, Brummer & Partners och Nordea. – Man kan styra sitt arbete rätt mycket själv här. Ser man potential eller vill testa […]

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här: